דף הבית / קדחת הבהרות

קדחת הבהרות

לאחרונה שמענו על מספר מקרים של קדחת הבהרות (הקרויה גם טיפוס הבהרות). חלקם, לצערנו, הסתיימו במוות.

קדחת הבהרות נחשבת למחלה קשה כאשר היא מסתבכת, המועברת אל בני האדם ע״י עקיצת קרציה.

השהייה הרבה מחוץ לבית ובילוי במדשאות ובטבע, בשילוב עם מזג האוויר החם,  מביאים לכך שהמחלה שכיחה יותר בחודשי הקיץ.

מי אתה טיפוס הבהרות?

קדחת הבהרות למעשה מורכבת מקבוצת מחלות, שהאחראי להן הוא חיידק הריקציה, שהינו טפיל תוך-תאי.

לאחר עקיצת הקרציה, הסיכון המרכזי הוא שהזיהום יתפשט בגוף, דרך מחזור הדם.

ההדבקה מתרחשת, לרוב, באופן הבא: הכלב נושא את החיידק, כאשר לא חובה שיפתח סימנים למחלה אלא יהיה ״נשא שקט״.

אגב, לרוב, לא יפתח הכלב תסמינים משמעותיים של המחלה ואף ייתכן שבעליו של הכלב כלל לא יבחין בשינוי. תסמינים שכן מיוחסים לכלבים: בצקות, סימפטומים במערכת הלימפה ולעתים גם דימומים מהאף.

המחלה עצמה אינה מדבקת בין בני אדם, אך בהחלט ייתכן והקרצייה ״המדביקה״ תעבור מאדם אחד לאחר.

תסמינים של קדחת הבהרות

חלק מן הסימפטומים דומים לתסימינים של שפעת, ועלולים להטעות בימים הראשונים שלאחר ההדבקה.

בין התסמינים הללו: חום גבוה מלווה בצמרמורת, חולשה, כאבי שרירים, כאבי עצמות, כאבי ראש, סחרחורות, הקאות ועוד.

לאחר מספר ימים (3-5) מופיעות גם בהרות, פריחה על חלקים מסוימים בגוף (בעיקר באיזור הפנים, כפות הרגליים והידיים) של כתמים קטנים בעלי גוון אדום.

סיכונים של מחלת קדחת הבהרות

במידה והחולה לא יאובחן ויטופל בזמן, עלולים להתפתח סיבוכים כדוגמת: הפרעות נוירולוגיות, דלקת ריאות, דלקת שריר הלב ובמקרים קשים אף מוות.

טיפול בטיפוס הבהרות

הטיפול הנפוץ לחולה שאובחן הוא טיפול אנטיביוטי. במידה והאנטיביוטיקה תינתן בזמן (מוקדם), עשוי החולה להחלים בפרק זמן של 24-48 שעות. בכל מקרה, מומלץ לקבל טיפול רפואי בהקדם כדי להמנע מסיבוכים וסיכונים מיותרים.

מניעה

במקרה של קדחת הבהרות, למאמצי המניעה ערך כפול – שמירה על בריאותו ואיכות חייו של הכלב, ובנוסף שמירה על בריאותכם ושלומכם.

הטיפול המונע מתרכז, מן הסתם, בהרחקת קרציות מן הכלב ומכם. יש לטפל בכלב ולהדבירו נגד טפילים חיצוניים (עוד על הדברת פרעושים וקרציות), תוך התייעצות עם הוטרינר המטפל.

בנוסף, ניתן להשתמש בחומרים להדברת סביבת המחייה של הכלב, באיזור המלונה וגם בגינה שלכם.

במידה וזוהתה קרציה על גופכם – הקפדה על שליפה מלאה שלה בעזרת פינצטה (לא עם האצבעות) תפחית את הסיכוי להשארות חיידק. כמובן שבמקרה כזה יש לכבס היטב בגדים / מצעים.

הקפידו להתייעץ עם הוטרינר בנושא התכשירים השונים להרחקת קרציות, שכן הקרציות מפתחות עמידות אל מול חלקם ולכן יש להתעדכן מפעם לפעם.