תפריט נגישות
טקסט בינוני
טקסט גדול

חיסון כלבת

כלבת הינה מחלה קטלנית הפוגעת בכל היונקים לרבות בני אדם. הכלבת נגרמת כתוצאה מווירוס הפוגע במערכת העצבים. מופע המחלה מתבטא באופן שונה בחיות השונות. בחיות משק חולות, החיה תהייה אפתית והלסת התחתונה שלה שמוטה. בטורפים החיה תתנהג בטירוף, תוקפנות ובאלימות. עטלפים הם היונק היחיד שיכול להיות נשא של המחלה ולא לחלות בה.

אדם שחלה יחווה כאב במקום הנשיכה, תחושה של חולי, דיכאון, חום, כאב ראש, בחילות והקאות.

כאשר הווירוס מתחיל להתרבות בחוט השדרה או המוח, סימפטומים נוירולוגים נוספים מתחילים להופיע, תסמינים כגון: חרדה, בלבול, ייצור עודף של רוק, הזיות, רמה גבוהה של התרגשות, נדודי שינה, שיתוק של החלק התחתון של הרגליים, בעיות בליעה בשל גרון כואב, עוויתות קול ואי שקט.

התכווצויות המשפיעות על שרירי הגרון או קושי בבליעה מופיעים לעיתים קרובות עם התקדמות המחלה. בסופו של דבר, אדם נגוע בווירוס הכלבת יכול להתדרדר לתרדמת ומכאן למוות. המוות נגרם בדרך כלל בשל כשל נשימתי.

מחלת הכלבת

הכלבת מועברת בנשיכה של חיה הנגועה במחלה והווירוס נמצא בבלוטות הרוק שלה. הווירוס נודד ממקום הנשיכה לעצב סמוך ומשם נודד לכיוון המח ומשם נודד לבלוטות הרוק. בשלב זה בו הווירוס נמצא במח החיה תראה סימנים עצביים. חיות משק ישמטו לסת תחתונה ויריירו וטורפים יתנהגו בצורה לא רציונלית, כמו לעיסת אבנים ובתוקפנות. שלב זה בלבד הוא שלב ההדבקה ובנשיכה יעבור הווירוס שברוק החיה הנושכת לננשכת. תקופת נדידת הווירוס תלויה במרחק מקום הנשיכה למח ועשויה לקחת בין 10 ימים למספר שבועות.

מה עושים במקרה של נשיכה?

חשוב מאוד לקבל טיפול כנגד כלבת מוקדם ככל האפשר לאחר מגע ראשוני עם בעל חיים נגוע. יש לקבל את הטיפול טרם הופעת הסימפטומים, הטיפול נעשה יעיל פחות ופחות ככל שהזמן עובר לאחר החשיפה, אם התסמינים מופיעים יתכן ויהיה קושי בהשתלטות על המחלה.
במקרה של נשיכה יש לחטא את המקום ולפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי. פצעי נשיכה מזוהמים מאד גם בלי קשר לכלבת ומחייבים כיסוי אנטיביוטי. במידה ואובחנה כלבת יש לקבל זריקה נגד המחלה בהקדם האפשרי כדי לאפשר יצירת נוגדנים מהירה בגוף.

במידה וארעה נשיכה החוק מחייב הכנסת החיה הנושכת להסגר בן עשרה ימים. מטרת ההסגר היא בבסיסה אבחונית ולא ענישה. במידה והחיה חולה בשלב המדבק של המחלה בו קיימת פגיעה מוחית והיא חשוכת מרפא, ההנחה היא שתמות בהסגר במהלך תקופה זו. מוח החיה ישלח לבדיקה שתאשר או תשלול את המחלה. פקודת ההסגר תגיע בעקבות פניה לשירותי הבריאות בעקבות נשיכה.

חיסונים לכלבת

חיסון נגד כלבת

חיסון הכלבת הוא חיסון מוחלש. הזרקתו לגוף מעוררת תגובה חיסונית המאפשרת ייצור נוגדנים כנגד המחלה במידה ותיווצר חשיפה לווירוס. ניתן גם כחיסון מניעתי אחת לתקופה וגם כסדרת חיסונים כטיפול במחלה לאחר נשיכה.

מתי עושים חיסון נגד כלבת?
מאחר ומדובר במחלה קטלנית וזואונוטית(מדבקת לאדם) חשוב מאד לנקוט באמצעי זהירות.

חיסון כלבת ניתן אחת לשנה ומונע הדבקות במחלה. החיסון משולב באגרת רישוי שנתית להחזקת כלב ונאכף על ידי הרשויות המקומיות.

חיות מחמד המיובאות או מיוצאות חייבות בחיסון כלבת והוכחת רמת נוגדנים מספקת למחלה בדם.

פיתיונות עם חיסוני כלבת מפוזרים באזורים נגועים בניסיון לחסן חיות בר רבות ככל האפשר.

מבצעי עיקור חתולים עירוניים כוללים חיסון כלבת לחתולי הרחוב.

תוכלו לקרוא עוד בתכניות המנויים שלנו במרפאה.