תפריט נגישות
טקסט גדול
דף הבית / שירותי המרפאה / חיסונים לחתולים

חיסונים לחתולים

חיסונים ככלל יהיו הטיפול הזול והמשתלם ביותר עבור חיית המחמד שלכם, הם ימנעו סבל רב מהחתול וביקורים מיותרים אצל הוטרינר לצורך טיפול במחלה (אם ניתן). חיסונים לחתולים באופן שוטף הינם מרכיב חשוב ביותר בבריאותם. בדרך כלל מורכב החיסון מחיידק (או נגיף) מוחלש או מומת המאפשר למערכת החיסון לבנות מערך הגנה.

חיסון גורי חתולים

העיתוי בו ניתנים חיסונים לחתולים הינו בעל חשיבות רבה, בעיקר בגורים. ההגנה אותה מקבל הגור מהנוגדנים שקיבל מאמו תקפה רק במשך שישה עד שבעה שבועות מיום היוולדו.

בתום תקופת ההגנה רגיש הגור להידבקות במחלות קשות. בכדי להגן עליו יש צורך במתן של סדרת חיסונים כשבין חיסון לחיסון תקופה של כשלושה שבועות שבה בונה הגור בהדרגתיות את המערכת החיסונית שלו. רק כעבור מספר ימים לאחר החיסון האחרון יחשב הגור מוגן. לכן, יש להקפיד מאד שישאר בכותלי הבית או החצר (אם היא סגורה לחלוטין ובעלי חיים משוטטים אינם יכולים להיכנס אלייה).
אין להוציא את הגור לגנים ציבוריים מאחר וההידבקות נגרמת על ידי ליקוק או הרחה של הפרשותיהם של בעלי חיים נגועים. חשוב לדעת כי ההידבקות אפשרית גם מהפרשות ישנות מאוד, אפילו בנות שנה. את החיסונים יש לתגבר בחיסון אחד, אחת לשנה.

חיסונים לחתולי בית

חתולי בית חשופים אמנם פחות להדבקות אך אינם חסינים לחלוטין ולכן מומלץ לחסנם. חתול ביתי עלול להידבק מפתוגנים שבעליו מביא הביתה על סוליות הנעליים או מלשלשת ציפורים במרפסות.

בדיקה וטרינרית המלווה את מתן החיסון חשובה ביותר. אין לתת חיסונים לחתולים חולים מאחר והחיסון מכיל וירוס מוחלש שעלול להחמיר מחלה קיימת. כאשר החתול בריא עצם הגעתו לחיסון שנתי מאפשרת לוטרינר להעריך את מצבו ולהמליץ על רפואה מונעת בהתאם לממצאים.

בדרך כלל משולבים מספר חיסונים בזריקה אחת, החיסון מקבל את שמו לפי מספר התרכיבים הכלולים בו. לדוגמה חיסון מרובע מכיל ארבעה חיסונים שונים.

חיסון מרובע לחתולים

• חתלתלת: מחלה הנגרמת על ידי וירוס ומובילה לתסמינים של שלשול דמי, הקאה והתייבשות. חתלתלת הינה המקבילה למחלת הפרוו בכלבים ונגרמת על ידי וירוס מאותה משפחה. זוהי מחלה קטלנית וללא טיפול אף עשויה להסתיים במוות.
  • מחלת דרכי נשימה עליונות: נגרמת על ידי וירוס ההרפס. מאופיינת בנזלת, עיטוש, חום, דלקות עיניים חמורות והתייבשות.
  • מחלת דרכי נשימה עליונות ותחתונות: נגרמת ע"י וירוס "הקליצי" ומאופיינת מלבד מבעיות הנשימה גם בהופעת פצעים על הלשון וכפות הרגליים.
  • כלמידיה: חיידק הגורם לבעיות במערכת הנשימה, דלקות עיניים והפלות. מדבק גם לבני אדם.

חיסון כלבת לחתולים

כלבת נגרמת ע"י וירוס "ליסה", יכולה להדביק את כל בעלי הדם החם כולל חתולים. מומלץ לחתולי חצר להתחסן אחת לשלוש שנים.

טיפ מהוטרינר

מומלץ להרגיל את החתול לכלוב נשיאה ולעשות לו התניה חיובית אליו. הכלוב יכול לשמש כבית או כמקום האכלה וכך כשיגיע היום להגיע למרפאה רמת חרדת החתול תקטן. כיסוי הכלוב בבד בזמן הנסיעה לווטרינר תורם אף הוא להרגעת החתול. תאום מראש יאפשר לווטרינר לדאוג שלא יהיו אלמנטים מלחיצים נוספים לחתול, כמו כלבים, במרפאה.

ברוב מבצעי העיקורים העירוניים לחתולי הרחוב, מתבצע בנוסף לניתוח גם חיסון כלבת.

מומלץ לנצל מבצעים אלה גם לתוספת חיסון מרובע וטיפול נגד תולעים. המרפאה תומכת בכך ומציעה מחיר מוזל עבור שרות זה.

חיסונים לחתולים