דף הבית / שעלת מכלאות

שעלת מכלאות

שעלת כלבים

שעלת מכלאות הידועה בשמות שעלת נגיפית או שעלת כלבים (kennel cough) מקבילה פחות או יותר לשפעת אצל בני האדם. היא נגרמת על ידי מספר חיידקים ווירוסים התוקפים את דרכי הנשימה העליונות של הכלב, מה שמתבטא, באופן לא מפתיע – בשיעול.

המחלה נפוצה מאוד בקרב כלבים שחוזרים לאחר שבילו במרוכז עם כלבים רבים אחרים: פנסיון כלבים, גינות כלבים, עמותות וכו׳ – ומכאן קיבלה המחלה את שמה – ״שעלת מכלאות״.

הסימנים לשעלת כלבים

המחלה מתבטאת בצינון, התעטשות ושיעולים קשים, הנחשבים לעיתים בשוגג לניסיונות הקאה , שלעתים מסתיימים בפליטת ליחה,  ועלולים להתפרש בטעות כגוף זר התקוע בגרון. זו אינה מחלה מסכנת חיים ובמקרים רבים מערכת החיסון הטבעית של הכלב מתמודדת אתה בהצלחה. מעבר לאי הנוחות, שגורם השיעול לא יפגעו בדרך כלל תאבון הכלב או יכולתו לבלוע מזון. חומו יישאר נורמלי והוא יתפקד כמעט כרגיל. יחד עם זאת, בכדי להמנע מסיבוכים מיותרים וסיכונים שלא לצורך, אין לסמוך על מערכת החיסון ומומלץ להגיע לבדיקה אצל הוטרינר כדי להעריך את המצב.

משך, התפשטות ואבחנת המחלה

יכול להיות בין שבוע למספר שבועות לעיתים חולפת המחלה בעצמה ללא טיפול ולעיתים עלולה להחמיר ואף להפוך לדלקת ריאות , מצב המחייב מתן אנטיביוטיקה.

שכיחות המחלה בעיקר בקרב כלבים (ועל כן – שעלת כלבים), אך עלולה לפגוע גם במכרסמים, חתולים ובעלי חיים אחרים.

למרות העובדה שהמחלה לא נחשבת למדבקת בבני אדם, מומלץ לאדם בעל מערכת חיסונית חלשה / רמת סיכון ידועה מראש להתרחק מכלב אשר חלה בשעלת כלבים.

התפשטות המחלה

מקומות ההידבקות העיקרים הם אזורים בהם מרוכזים כלבים בצפיפות יחסית כמו: פנסיונים, כלביות, תערוכות כלבים וגנים ציבוריים. הכלב המשתעל מפיץ את הנגיף ברסס השיעול או העיטוש ומדביק כלבים אחרים בסביבתו.

אבחנת המחלה

היסטוריה הכוללת מפגש עם כלב משתעל או המצאות בפנסיון או מכלאת כלבים תעלה חשד לשעלת מכלאות. סימנים קליניים של שיעול חזק ויבש בשילוב בדיקה גופנית מלאה אצל הוטרינר יתנו חיזוק לחשד. כאשר המחלה מתקדמת ונודדת מדרכי הנשימה העליונות לריאות ניתן לאבחנה בצילום חזה.

טיפול בשעלת כלבים

טיפול במחלה:  הטיפול משתנה בהתאם לחומרת הסימנים הקליניים. לעיתים כאמור המחלה חולפת מעצמה. בכל מקרה מומלץ לבקר במרפאה בכדי לאבחן את המחלה ומתן טיפול שיקל על הכלב ככל האפשר עד שיחלים.

טיפול מונע: חיסון משושה שנתי המגן בפני שניים מהווירוסים, שגורמים למחלה. וחיסון נוסף ספציפי לשעלת המבוצע בהתזה לחלל האף, אחת לחצי שנה או כשבועיים לפני הכנסת הכלב לפנסיון או כלביה, שמגן בפני חיידק נוסף. מומלץ!
יש לציין כי החיסון אינו אפקטיבי עבור כלב שכבר נדבק במחלה, ובמקרה כזה נשקול לפנות לטיפול תרופתי – התייעצו עם הוטרינר המטפל.

כלב שחלה במחלה עלול להדביק כלבים אחרים במשך כשלשה חדשים (לאחר שפסקו התסמינים אצלו) ולכן יש להשתדל שלא להפגיש אותו עם כלבים לא מחוסנים במשך תקופה זו.

לסיכום :  שעלת המכלאות היא מחלה הניתנת למניעה על ידי רפואה מונעת המתבטאת במתן חיסונים לכלב בזמן ושמירה על סביבה נקיה במקום מחייתו. אם למרות כל זאת לקה כלבכם בשעלת, פנו במהרה לווטרינר על מנת למנוע התדרדרות ולחסוך סבל מיותר מכלבכם. בנוסף, במקרים של הידבקות במחלה מומלץ שהכלב ימנע מפעילות מאומצת ויורחק מכלבים אחרים ככל שניתן.

הפנו את כלבכם עוד היום לווטרינר על מנת לחסנו